Bieżące informacje

Kolejna osoba oszukana metodą "na BLIK". Dolnośląscy policjanci ostrzegają!

Data publikacji 13.06.2024

Policjanci ostrzegają przed wyłudzeniami z wykorzystaniem systemu płatności mobilnych BLIK. Wczoraj kolejna osoba powiadomiła jaworskich śledczych o kradzieży pieniędzy z konta za pomocą wyłudzonych kodów płatności. Oszust podszył się pod pracownika banku. Za pomocą wyłudzonych kodów okradł konto 54-letniej mieszkanki powiatu jaworskiego, powodując straty w kwocie 20 tysięcy złotych.

Wczoraj po południu policjanci z jaworskiej jednostki po raz kolejny zostali powiadomieni o oszustwie metodą „na BLIKA”. 54-letnia mieszkanka powiatu zawiadomiła o wyłudzeniu kodów BLIK, dzięki którym oszust ogołocił jej konto z 20 tysięcy złotych. Tym razem oszust podał się za pracownika banku i powiadomił o próbie zaciągnięcia kredytu na jej koncie. Aby zabezpieczyć pieniądze, poprosił o kody BLIK. Kobieta podała mu łącznie siedem kodów i w ten sposób straciła swoje oszczędności.

Na czym polega oszustwo metodą na BLIK? Otóż polega ono właśnie na wyłudzeniu kodu do płatności przez telefon. Osoba logując się do swojego banku, musi wygenerować w aplikacji kod do płatności telefonem, a następnie podać lub przesłać go do osoby, która się z nią kontaktuje. Niestety w przeciwieństwie do płatności przelewem, transakcji dokonanych za pomocą tego kodu nie można już cofnąć, gdyż przestępca od razu wpisuje podany kod BLIK w bankomacie i wypłaca z niego pieniądze. Proceder robi się coraz bardziej popularny. Dlatego wciąż ostrzegamy o tego typu przestępstwach i prosimy, aby te ostrzeżenia były przekazywane dalej. Oszuści może już dziś zadzwonią również do Was lub kogoś z rodziny.

Aby nie paść ofiarą takiego oszustwa należy:

  • stosować dwuskładnikowe uwierzytelnienie swoich kont społecznościowych (wówczas o wiele trudniej przejąć nasze konto - zalogowanie się wymaga potwierdzenia SMS),
  • potwierdzać tożsamość „znajomych”, którzy piszą do nas przez internetowe komunikatory - najlepiej zadzwonić do takiej osoby. Wykonanie takiego połączenia zajmie nam kilkadziesiąt sekund, ale samym zyskamy pewność, że nasz znajomy rzeczywiście jest w potrzebie i to właśnie jemu, a nie oszustowi przekazujemy pieniądze,
  • sprawdzać dane transakcji przed jej zatwierdzeniem w aplikacji bankowości mobilnej (przestępca nie skorzysta z kodu, dopóki nie potwierdzimy transakcji na naszym telefonie),
  • chronić swój telefon, a szczególnie PIN do aplikacji mobilnej banku.

Co radzi Policja? Przede wszystkim należy zachować czujność i rozsądnie podchodzić do wiadomości o pożyczenie pieniędzy.

mł.asp. Paweł Noga

Źródło: KPP w Jaworze
asp. szt. Ewa Kluczyńska
tel. 603 039 942

 

Powrót na górę strony