Bieżące informacje

Informacja

Strona znajduje się w archiwum.

Mieszkanka Złotoryi straciła 40 tysięcy złotych na fałszywej inwestycji, a mieszkanka Lubina 2 tysiące złotych podczas sprzedaży obuwia

Data publikacji 11.08.2023

Policjanci nieustannie ostrzegają o metodach działań oszustów oraz przekazują na co zwracać uwagę, aby zapobiec utracie swoich oszczędności. Scenariusze działań przestępców w gruncie rzeczy są do siebie podobne, lecz różnią się szczegółami dostosowywanymi do sytuacji osobistej oraz wieku potencjalnych ofiar. Do takich oszustw doszło na terenie powiatów lubińskiego i złotoryjskiego. Przestępcy wzbogacili się kosztem pokrzywdzonych o łącznie 42 tysiące złotych.

W pierwszym przypadku do lubińskiej jednostki Policji zgłosiła się kobieta, która oświadczyła, że została oszukana podczas próby sprzedaży obuwia. Poprzez jeden z portali odezwała się do niej osoba zainteresowana kupnem butów i zaproponowała płatność przez stronę internetową. Sprawca wysłał link do fałszywej strony banku. Pokrzywdzona wpisała login i hasło do swojego konta bankowego i w tym momencie z jej rachunku wypłacono 2 tysiące złotych. Wtedy też zgłaszająca zorientowała się, że padła ofiarą oszustwa.

W drugim przypadku do Komendy Powiatowej Policji w Złotoryi zgłosiła się kobieta, która poinformowała o utracie swoich oszczędności, podejrzewając jednocześnie, że padła ofiarą oszustów. Na jej telefon komórkowy zadzwonił mężczyzna podający się za pracownika firmy inwestycyjnej. Mężczyzna poinformował, że związku z prowadzonymi w przeszłości przez kobietę inwestycjami zostały do uregulowania pewne kwestie finansowe.

W tym celu poprosił ją o kliknięcie w link, który jej wysłał i postępowanie zgodnie z jego instrukcjami. Kobieta kliknęła w otrzymany link, a następnie zalogowała się do bankowości elektronicznej. Zgodnie z kolejnymi wskazówkami rozmówcy zainstalowała trzy aplikacje na telefon. Jedną z nich była aplikacja do zdalnej obsługi pulpitu. W trakcie wykonywania kolejnych działań zorientowała się, że saldo na jej dwóch kontach uległo zmianie. Oszust najprawdopodobniej wykorzystując zdalny dostęp do telefonu kobiety wykonał operacje bankowe z jej dwóch kont. W ten sposób kobieta straciła około 40 tysięcy złotych.

Przestrzeganie kilku zasad sprawi, że nie utracimy swoich oszczędności.

Pamiętajmy! Scenariusz ataków ze strony oszustów jest zwykle zbliżony. Policjanci przypominają, by nie podawać danych dostępowych do swoich kont czy kart. W przypadku oczekiwania na przelew nie są potrzebne informacje dotyczące kodu PIN czy trzycyfrowego kodu, znajdującego się na odwrocie karty. Zwracajmy uwagę na podsyłane linki do płatności, które tylko pozornie są wiarygodne. Z dotychczasowych zgłoszeń wynika, że są w nich przestawione lub dodane kropki, cyfry czy słowa w obcych językach, mające nas przekonać, że wchodzimy na stronę portalu ogłoszeniowego, banku czy firmy kurierskiej. Graficznie strona może wyglądać na oryginalną. W razie wątpliwości zapytajmy inne osoby, czy korzystały z podobnych płatności i jak one wyglądały. To może uratować oszczędności zgromadzone na koncie.

mł. asp. Tomasz Nowak

Źródło: KPP w Lubinie/KPP w Złotoryi

Powrót na górę strony