Bieżące informacje

Informacja

Strona znajduje się w archiwum.

Kolejne dwie osoby dały wiarę oszustom i straciły pieniądze. Dolnośląscy policjanci apelują o ostrożność

Data publikacji 21.09.2023

Oszuści działający pod legendą bezwzględnie wykorzystują wrażliwość i ufność osób starszych, chcąc wyłudzić od nich pieniądze. Niestety wczoraj funkcjonariusze z Wałbrzycha otrzymali dwa takie zgłoszenia. Pierwsze dotyczyło oszustwa „na córkę”, a w drugim przypadku sprawcy zadziałali metodą na „pracownika banku”. Dolnośląscy policjanci kolejny raz apeluje o ostrożność.

Metod działania oszustów jest wiele, cel tylko jeden – skłonić do przekazania pieniędzy. Niestety przekonało się o tym dwoje seniorów, którzy stracili po rozmowie z przestępcami łącznie kilkadziesiąt tysięcy złotych.

Wczoraj po południu do 72-letniej mieszkanki Wałbrzycha zadzwoniła kobieta podająca się za jej córkę i powiedziała, że spowodowała wypadek samochody. Dodała, że teraz grozi jej kilka lat więzienia. Poinformowała, że musi zebrać wszystkie pieniądze jakie ma w domu i przekazać je adwokatowi, który przyjdzie po nie do domu. Tak właśnie wyglądała informacja przekazana przez oszusta seniorce. Wałbrzyszanka niestety uwierzyła w całą historię i w efekcie w drzwiach mieszkania przekazała oszustowi pieniądze w kwocie 57 tysięcy złotych.

W drugim przypadku 68-letni mieszkaniec powiatu wałbrzyskiego odebrał połączenie od osoby, która rzekomo miała być pracownikiem banku. W rozmowie przestępca przekonywał, że pieniądze na koncie są zagrożone i należy szybko działać, bo ktoś próbował dokonać wypłaty pieniędzy z konta pokrzywdzonego. Oszust poinformował, iż skontaktuje się z nim pracownik z działu bezpieczeństwa. Po chwili senior odebrał telefon od rzekomego pracownika z tego działu, który polecił, aby ten podał wszystkie dane do logowania, a następnie zatwierdził trzy przelewy. Pokrzywdzony podał oszustowi kody autoryzujące, a ten dodał, że pieniądze do 10 minut wrócą na jego konto. Niestety tak się nie stało. 68-latek w wyniku działania oszustów stracił blisko 15 tysięcy złotych.

Po raz kolejny przypominamy, by nie wierzyć w podobne historie. Apelujemy o ostrożność i przypominamy, że pracownik banku nigdy nie poprosi o wpłacenie pieniędzy na inne konto bankowe. Należy zawsze mieć świadomość, że wyświetlony numer telefonu lub nazwa banku nie są gwarancją, że rozmawiamy z prawdziwym przedstawicielem tej instytucji. W przypadku podejrzanych telefonów rozłącz się i zweryfikuj informację, dzwoniąc do banku lub udając się do najbliższej placówki!

Policja ostrzega!

  • Nigdy nie podawaj przez telefon swoich danych osobowych ani adresu!
  • Nigdy nie informuj, w jakich bankach i na jakich lokatach gromadzisz oszczędności!
  • Nie ufaj nieznanym rozmówcom i sprawdzaj przekazywane przez nich informacje!
  • Zawsze najpierw rozłącz połączenie telefoniczne, aby wybrać inny numer!
  • Pod żadnym pozorem nie pobieraj gotówki i nie przekazuj jej rzekomym policjantom!
  • Po takim telefonie zadzwoń z innego aparatu i powiadom o usiłowaniu wyłudzenia pieniędzy!
  • Zachowaj ostrożność – jeżeli dzwoni ktoś, kto podszywa się pod członka rodziny i prosi o pieniądze, nie podejmuj żadnych pochopnych działań – nie wykonuj jego poleceń – nie daj się zmanipulować!
  • Nie mów nikomu, a szczególnie przez telefon, o kwocie oszczędności jakie posiadasz i gdzie je przetrzymujesz.
  • Zadzwoń do innego członka rodziny i upewnij się, czy osoba, która prosiła o pomoc, faktycznie jej potrzebuje.
  • Nigdy nie przekazuj pieniędzy obcym osobom! Po pieniądze fałszywy krewny podsyła w swoim imieniu innego oszusta.
  • Nigdy nie ulegaj presji czasu wywieranej przez oszustów.

Aby te ważne informacje dotarły do wszystkich seniorów, apelujemy do członków rodzin, by przy okazji rodzinny spotkań rozmawiać z osobami starszymi o właściwym postępowaniu w przypadku odebrania połączenia mogącego być próbą oszustwa.

asp. Aleksandra Pieprzycka

Źródło: KMP w Wałbrzychu
asp. szt. Agnieszka Głowacka-Kijek
tel. 604 426 995

Powrót na górę strony