Bieżące informacje

Informacja

Strona znajduje się w archiwum.

Oszustwo metodą „na BLIK” – policjanci ostrzegają

Data publikacji 29.09.2023

Policjanci apelują - zanim przekażesz komukolwiek kod BLIK, upewnij się, że za prośbą o pomoc finansową nie kryje się oszust. Pomysły przestępców są najróżniejsze np. brak pieniędzy na powrót do domu, potrzeba naprawy auta itp. Oszuści tłumaczą, że teraz brakuje im środków, ale zwrócą je w najbliższym czasie. Z tego powodu warto osobiście się spotkać ze znajomym lub zadzwonić i porozmawiać czy naprawdę potrzebują naszej pomocy.

Policjanci ze Strzelina otrzymali kolejne zgłoszenie o dokonaniu oszustw metodą „na BLIK". Mieszkaniec powiatu strzelińskiego zgłosił, że nieustalony sprawca włamał się na konto na portalu społecznościowym, a następnie skontaktował się ze znajomymi poprzez komunikator i poprosił o szybką pożyczkę pieniędzy przekazaną kodem BLIK. W ten sposób oszust doprowadził zgłaszającego do utraty pieniędzy.

Oszustwo metodą "na BLIK" polega na włamaniu i przejęciu konta na portalu społecznościowym oraz proszeniu za pomocą komunikatora znajomych właściciela konta o udostępnienie kodu BLIK. Osoba, logując się do swojego banku, musi wygenerować w aplikacji kod do płatności telefonem, a następnie przesłać go „znajomemu”. Niestety w przeciwieństwie do płatności przelewem, transakcji dokonanych za pomocą tego kodu nie można już cofnąć, gdyż przestępca od razu wpisuje podany kod BLIK w bankomacie i wypłaca z niego pieniądze. Co prawda, właściciel konta musi potwierdzić transakcję, ale robi to wierząc, że pomaga swojemu znajomemu, który znalazł się w potrzebie.

Aby nie paść ofiarą takiego oszustwa należy:

  • stosować dwuskładnikowe uwierzytelnienie swoich kont społecznościowych (wówczas o wiele trudniej przejąć nasze konto - zalogowanie się wymaga potwierdzenia SMS),
  • potwierdzać tożsamość „znajomych”, którzy piszą do nas przez internetowe komunikatory - najlepiej zadzwonić do takiej osoby. Wykonanie takiego połączenia zajmie nam kilkadziesiąt sekund, a tym samym zyskamy pewność, że nasz znajomy rzeczywiście jest w potrzebie i to właśnie jemu, a nie oszustowi przekazujemy pieniądze,
  • sprawdzać dane transakcji przed jej zatwierdzeniem w aplikacji bankowości mobilnej (przestępca nie skorzysta z kodu, dopóki nie potwierdzimy transakcji na naszym telefonie),
  • chronić swój telefon, a szczególnie PIN do aplikacji mobilnej banku.

Ponadto należy zachować czujność i rozsądnie podchodzić do wiadomości o pożyczenie pieniędzy.

asp. Aleksandra Pieprzycka

Źródło: KPP w Strzelinie
asp. Łukasz Porębski
tel. 603 765 940

Powrót na górę strony