33-latka straciła 10 tysięcy złotych chcąc sprzedać dziecięce łóżeczko
Pomimo ciągłych apeli Policji o ostrożność oraz częstego opisywania sposobów działania oszustów, nadal jest wiele osób, które uda się przestępcom oszukać. Jedna z nich, 33-letnia mieszkanka powiatu ząbkowickiego, zgłosiła się wczoraj do miejscowej komendy, aby poinformować, że została oszukana przy sprzedaży dziecięcego łóżeczka na jednym z portali sprzedażowych. Kobieta zaufała potencjalnej klientce, kliknęła w przesłany od niej link, a w wyniku tego z jej konta zniknęło 10 tysięcy złotych.
Oszustwa na portalach sprzedażowych i zakupowych to niestety codzienność. Wiele osób daje się nabrać na niezwykłe okazje i promocje. Niestety kupujący, w wyniku chęci zaoszczędzenia stosunkowo drobnych sum, często tracą kilka, a nawet kilkadziesiąt tysięcy złotych. Oszuści nie ograniczają się jedynie do sprzedaży, ale równie często wyłudzają dane pod pretekstem zakupu wystawionego już przedmiotu.
Przekonała się o tym 33-latka, która na jednym z portali sprzedażowych wystawiła dziecięce łóżeczko. Szybko przez internetowy komunikator skontaktowała się z nią chętna do zakupy klientka. Kupująca zaproponowała, że na własny koszt wyśle kuriera po łóżeczko, wystarczyło tylko potwierdzić zamówienie. Niczego nieświadoma sprzedająca kliknęła w aktywny link, w konsekwencji czego oszustka zyskała nieograniczony dostęp do jej konta bankowego. Zanim mieszkanka powiatu ząbkowickiego zorientowała się, że coś nie gra, z jej rachunku przestępca zdążył już wypłacić 10 tysięcy złotych za pomocą kodów BLIK.
By nie dać się oszukać, stosuj środki bezpieczeństwa:
- nie podawaj szczegółowych danych przez telefon, nawet kiedy bank rzekomo ich wymaga (pracownicy banku i tak mają je w systemie),
- jeśli znajomy znienacka prosi Cię o kod BLIK w rozmowie na komunikatorze, zadzwoń do niego i upewnij się, że to z nim rozmawiasz,
- przed potwierdzeniem transakcji SMS-em lub BLIK sprawdź dwa razy, ile wynosi kwota i do kogo ona trafi,
- nie klikaj w linki otrzymywane od nieznanych numerów – niemal na pewno przeniosą Cię one do stron wyłudzających dane lub pieniądze,
- przed zalogowaniem się na konto w banku upewnij się, że adres strony jest właściwy,
- stosuj dwuskładnikowe uwierzytelnienie kont społecznościowych – dzięki niemu każda osoba próbująca zalogować się na Twoje konto będzie musiała wprowadzić specjalny kod wysyłany tylko na autoryzowany numer telefonu komórkowego.
mł. asp. Tomasz Nowak
Źródło: KPP w Ząbkowicach Śląskich
asp. szt. Katarzyna Mazurek
tel. 608 086 826