Jeleniogórzanka chciała pomóc synowi, a straciła blisko 4 tysiące złotych
Do Komisariatu II Policji w Jeleniej Górze kilka dni temu zgłosiła się jeleniogórzanka, która została oszukana przez osobę, która podszyła się pod jej syna. Oszust kontaktował się z nią za pośrednictwem komunikatora i poprosił o przelanie gotówki na wskazane konto na zakup telefonu komórkowego. Kobieta przelała środki i w ten sposób straciła blisko 4 tysiące złotych. Dolnośląscy policjanci walcząc z tego typu przestępczością po raz kolejny ostrzegają, zanim zdecydujemy się pomóc innej osobie przekazując jej swoje środki pieniężne, potwierdźmy, że to właśnie z nią prowadzimy konwersację.
Dolnośląscy policjanci przestrzegają przed tą formą oszustwa internetowego, która jest coraz bardziej popularna. Złodzieje kradną tożsamość osoby, podszywają się pod nią i wykorzystując zaufanie proszą jej najbliższych i znajomych o podanie kodu BLIK czy przelanie pieniędzy na zakup towaru. O tym, w jaki sposób działają oszuści przekonała się jeleniogórzanka, która uwierzyła osobie podszywającej się pod jej syna i przelała gotówkę w wysokości blisko 4 tysiące złotych na wskazane konto na zakup telefonu komórkowego, który rzekomo zepsuł się jej synowi.
Bądźmy czujni i nie dajmy się zwieść pozorom. Pamiętajmy! Czytajmy dokładnie komunikaty przychodzące na telefon podczas każdej transakcji oraz wiadomości od znajomych i najbliższych. Taka właśnie forma kontaktu może się okazać zwykłym oszustwem. Możemy stracić swoje oszczędności. Warto więc potwierdzić tego typu konwersację dzwoniąc do osoby, która prosi nas o pieniądze lub chociażby wysłać wiadomość SMS na jej numer telefonu i poczekać na odpowiedź.
Przestępcy wykorzystują nieuwagę osób korzystających z komputerów, telefonów komórkowych oraz innych urządzeń z dostępem do Internetu i włamują się na ich konta, dlatego właśnie policjanci przypominają o kilku ważnych kwestiach:
- Pilnujmy swoich haseł dostępowych i pamiętajmy, aby wprowadzone hasła nie były możliwe do odszyfrowania przez osoby nieupoważnione. Dla bezpieczeństwa co kilka miesięcy zmieniajmy je.
- Pamiętajmy o wylogowywaniu się z aplikacji za każdym razem po zakończeniu ich użytkowania.
- Nie otwierajmy wiadomości od nieznanych nam nadawców, a co najważniejsze zawartych w nich załączników.
- Oszuści często podszywają się pod witryny banków lub popularnych portali aukcyjnych i społecznościowych. Pamiętajmy, aby nie wpisywać w przypadku wystąpienia wątpliwości swojego loginu oraz hasła.
asp. Aleksandra Pieprzycka
Źródło: KMP w Jeleniej Górze
podinsp. Edyta Bagrowska
tel. 604 580 490