Uważajmy na oszustów - Bieżące informacje - Policja Dolnośląska

Bieżące informacje

Informacja

Strona znajduje się w archiwum.

Uważajmy na oszustów

Data publikacji 14.11.2023

Dolnośląscy policjanci codziennie otrzymują kolejne informacje o nowych osobach, które padły ofiarą oszustów. Pokrzywdzeni to nie tylko osoby starsze, ale również 20, 30 i 40-latkowie. Tym razem w Ząbkowicach Śląskich 46-letni mężczyzna dał się nabrać przestępcy na legendę o zagrożonych oszczędnościach, w wyniku czego stracił 5000 złotych.

Codziennie do policjantów zgłaszają się osoby oszukane przez przestępców przy użyciu różnych legend i sposobów. Często oszuści powielają sprawdzone już sposoby licząc, że trafi się osoba, którą przekonają, uwierzy im i zrobi dokładnie to co mówią. W ostatnim tygodniu z ząbkowickimi policjantami skontaktowała się seniorka z gminy Złoty Stok, która odebrała telefon od oszusta. Przestępca próbował przekonać kobietę, że jej wnuczek miał wypadek, potrącił kobietę na pasach i grozi mu 12 lat więzienia. Oszuści pytali seniorkę ile ma pieniędzy, oszczędności. Kobieta zorientowała się, że nie rozmawia z wnuczkiem i zaproponowała, że zadzwoni do jego ojca. Oszust starał się ją od tego odwieźć, na szczęście bezskutecznie. Seniorka poinformowała o zdarzeniu Policję a jej pieniądze pozostały bezpieczne.

Mniej szczęścia miał 46-latek z Ząbkowic Śląskich. Otrzymał on telefon od „pracownika banku”, że mogło dojść do kradzieży jego danych osobowych, w wyniku czego trzeba zabezpieczyć konto przed wzięciem pożyczki lub kredytu przez osoby nieuprawnione.

Fałszywy konsultant bankowy polecił mężczyźnie zainstalowanie aplikacji przez którą skontaktuje się z nim dział „bezpieczeństwa Banku”. Mieszkaniec powiatu ząbkowickiego zgodnie z zaleceniami zainstalował aplikację.

Podczas półtoragodzinnej rozmowy na telefon, gdzie zainstalowana była sugerowana aplikacja, przychodziły 46-latkowi SMS-y o logowaniu na jego konto z innych urządzeń. Oszust przekonał mężczyznę, że to normalne w takiej sytuacji i polecił mu zalogować się do banku i przekazywać na bieżąco co się na koncie dzieje, a także potwierdzać przelewy kodem BLIK. Przekonał także 46-latka, że po zakończeniu całej procedury i minięciu zagrożenia pieniądze do niego wrócą. Niestety oszust kłamał. Mieszkaniec Ząbkowic Śląskich w wyniku oszustwa stracił 5000 złotych, które przestępca wypłacił za pomocą kodów BLIK.

Ponownie apelujemy więc o ostrożność i kierowanie się zasadą ograniczonego zaufania w rozmowach telefonicznych związanych z pieniędzmi, szczególnie jeżeli mowa jest o zagrożeniu, presji czasu a także instalowaniu dodatkowego oprogramowania na urządzeniach z dostępem do internetu.

mł. asp. Tomasz Nowak

Źródło: KPP w Ząbkowicach Śląskich
asp. szt. Katarzyna Mazurek
tel. 608 086 826

Powrót na górę strony