Bieżące informacje

Informacja

Strona znajduje się w archiwum.

„Hej tato, to mój nowy numer (...)”

Data publikacji 16.11.2023

Oszuści cały czas są aktywni i wciąż modyfikują swoje metody działania, aby pozbawić nas naszych pieniędzy. Do komendy w Ząbkowicach Śląskich zgłosił się 63-latek, który wierząc, że pomaga córce w opłaceniu zaległych rachunków, na konta przestępców wpłacił ponad 13,5 tysiąca złotych. Zorientował się, że jest oszukiwany, kiedy „córka” zażądała kolejnych 4 tys. zł.

Sytuacje losowe się zdarzają. Kto z nas nigdy nie rozbił ekranu w telefonie? Wówczas musimy liczyć się z wydatkami na pokrycie naprawy, czy też zakupu nowego urządzenia. W przypadku uszkodzenia smartfona chwilowo tracimy ponadto dostęp do zainstalowanych na nim aplikacji. Zazwyczaj utrudnione lub niemożliwe jest również korzystanie z bankowości internetowej, dlatego, że nie odbierzemy autoryzacyjnego kodu SMS z banku. W takiej sytuacji możemy zdać się jednak na pomoc naszych najbliższych.

Taki scenariusz do swoich potrzeb dostosowali przestępcy, którzy wyłudzili kilkanaście tysięcy złotych od jednego z mieszkańców powiatu ząbkowickiego. Przestępca, podszywając się pod córkę 63-latka, wysłał do niego wiadomość na popularnym komunikatorze z informacją, że uszkodził telefon, nie może zadzwonić, a do tego ma problem z bankowością elektroniczną. Poprosił mężczyznę o pomoc w zapłaceniu pilnych rachunków. Pieniądze „córka” miała ojcu zwrócić w następnych dniach.

Mieszkaniec powiatu ząbkowickiego, chcąc pomóc swojemu dziecku, zaraz przystąpił do działania i przelał na wskazane konta żądane kwoty. Łącznie przez dwa dni zapłacił „córce” rachunki na ponad 13,5 tysiąca złotych. Jednak oszustowi było wciąż mało.

Poprosił o dalsze 4 tysiące, ale wtedy 63-latek zorientował się, że jest oszukiwany i zgłosił się na Policję.

Pamiętajmy, by do każdej prośby finansowej zwłaszcza tej, którą otrzymujemy przez telefon, podchodzić z dużą dozą ostrożności. W takich sytuacjach nie można działać pochopnie. Sprawdźmy w każdy możliwy sposób, czy faktycznie kontaktuje się z nami osoba z naszego otoczenia bądź rodziny. Nie przesyłajmy również zdjęć karty płatniczej. Dane te mogą posłużyć do zrealizowania płatności. Ta sama porada dotyczy również danych autoryzacyjnych do bankowości elektronicznej.

podkom. Przemysław Ratajczyk

Źródło: KPP w Ząbkowicach Śląskich
asp. szt. Katarzyna Mazurek
tel. 608 086 826

Powrót na górę strony