Bieżące informacje

Informacja

Strona znajduje się w archiwum.

Wczoraj senior stracił blisko 18 tys. zł. Masz w rodzinie osobę starszą? Poinformuj ją, jak działają oszuści

Data publikacji 23.01.2024

Coraz większa świadomość osób starszych w zakresie sposobów działania przestępców pozwala zapobiec wielu oszustwom na tzw. wnuczka czy policjanta. Niestety wczoraj jeden z wałbrzyskich seniorów dał się wciągnąć w przestępczą grę i stracił sporą ilość gotówki. Sytuacja ta miała miejsce w godzinach popołudniowych na Piaskowej Górze. Funkcjonariusze prowadząc ciągłe działania prewencyjno-informacyjne, po raz kolejny ostrzegają przed oszustami, którzy wyłudzają pieniądze od osób starszych.

Sprawcy, którzy zadzwonili do 88-latka, przekazali mu, że zgromadzone przez niego na koncie bankowym pieniądze są zagrożone. Niestety nieświadomy wałbrzyszanin dał się nabrać, wypłacił w banku blisko 18 tys. i ostatecznie na jednym z parkingów przekazał gotówkę fałszywemu funkcjonariuszowi, tracąc swoje oszczędności. Niestety najbliższa rodzina dopiero po czasie zorientowała się, że senior mógł paść ofiarą przestępców i postanowiła zgłosić sprawę policjantom, którzy teraz prowadzą czynności w przedmiotowej sprawie.

W związku z tym zdarzeniem, jako funkcjonariusze ponownie zwracamy się z apelem o wsparcie osób starszych przede wszystkim przez ich dzieci oraz wnuki i przypominamy schemat działania sprawców. Przestepcy dzwonią do osób starszych i przy każdej możliwej okazji zmieniają metody działania. Osoba odbierająca telefon myśli, że ma do czynienia z policjantem albo członkiem rodziny, którego dawno nie widziała.

Podczas próby wyłudzenia pieniędzy, np. na policjanta, sprawcy wykorzystują zaufanie społeczne, jakie budzi nasz zawód. W trakcie rozmowy telefonicznej pokrzywdzonym nie pozwalają się rozłączyć. Podają wymyślony numer legitymacji służbowej, dane personalne, a podczas osobistego kontaktu z poszkodowanym posiadają nawet podrobioną odznakę. Kilkakrotnie dzwonią pod różnymi nazwiskami w taki sposób, aby wciągnąć ofiarę w swoją grę. Ostatecznie proszą o przekazanie pieniędzy w wyznaczonym czasie i miejscu (najlepiej takim, w którym nie będzie monitoringu) lub osobiście przychodzą do pokrzywdzonych. Oszuści od razu znikają z gotówką, a ofiary pozostają bez swoich oszczędności.

Funkcjonariusze w każdej podobnej sytuacji apelują oczywiście o ostrożność, gdyż sprawcy podają się nawet za członków bliskiej rodziny. Bardzo często zmieniają głos, udając chorego lub płaczą po to, aby wzbudzić w osobie, którą chcą okraść, poczucie winy bądź współczucie.

Pamiętajmy!

  • informujmy osoby starsze, aby nie wypłacały gotówki, jeżeli mają jakiekolwiek podejrzenie, że pod drugiej stronie słuchawki mogą kryć się oszuści,
  • tylko świadomość, w jaki sposób działają sprawcy, może uchronić osoby starsze przed utratą swoich oszczędności,
  • nie zostawiajmy starszych osób samych z tym problem. Rozmawiajmy na tego typu tematy i informujmy ich o podobnych sytuacjach, o których wcześniej słyszeliśmy lub czytaliśmy,
  • oszuści są bezwzględni, dlatego bardzo ważne, aby przy każdym tego typu podejrzanym telefonie od razu zgłosić zaistniałą sytuację pod numer alarmowy 112 i zastosować się do poleceń dyżurnego jednostki.

podkom. Przemysław Ratajczyk

Źródło: KMP w Wałbrzychu
kom. Marcin Świeży
tel. 604 426 995

Powrót na górę strony