Bieżące informacje

Informacja

Strona znajduje się w archiwum.

85-latek niestety stracił kilkanaście tysięcy złotych! Czy sytuacji tej można było uniknąć?

Data publikacji 06.02.2024

Odpowiedź brzmi – zdecydowanie TAK. Policjanci prowadzą wieloobszarowe działania o charakterze kryminalnym, których celem jest zwalczanie przestępczości uderzającej bezpośrednio w osoby w wieku senioralnym. Przynoszą one efekty w postaci zatrzymań, ale nadal zdarzają się przypadki, gdzie ktoś nieświadomy zagrożenia – zostaje oszukany. Wiele działań profilaktycznych realizują mundurowi oraz inne instytucje prowadzące kampanie na rzecz bezpieczeństwa, a Ty masz w rodzinie osobę starszą. Jeżeli tak, to koniecznie zaopiekuj się nią i poinformuj o metodach działania oszustów, aby nie straciła oszczędności swojego życia…

Niestety wczoraj po południu, na terenie powiatu wałbrzyskiego doszło do oszustwa, gdzie sprawcy wykorzystali metodę na tzw. policjanta. Oszuści zaatakowali tym razem 85-latka, dzwoniąc na jego telefon stacjonarny. Prowadzący po drugiej stronie słuchawki rozmowę mężczyzna twierdził, że jest policjantem i chce zatrzymać na gorącym uczynku okradającego seniorów listonosza. Poinformował nieświadomego zagrożenia 85-latka, że musi przekazać gotówkę funkcjonariuszowi, który przyjdzie ją za chwilę odebrać. Niestety wałbrzyszanin dał się nabrać i stracił swoje oszczędności.

Wieloobszarowe działania operacyjne mające na celu zwalczanie tego typu przestępczości, która uderza, jak wiemy bezpośrednio w osoby w wieku senioralnym oraz szerokie kampanie o charakterze profilaktycznym realizowane przez mundurowych, przynoszą pożądane efekty. Zatrzymywani są sprawcy przestępstw i osoby z nimi współpracujące, w tym te odbierające gotówkę lub biżuterię od pokrzywdzonych. Niemniej niemal każdej doby, otrzymujemy także sygnały od osób, które dały oszukać i w związku z tym wyraźnie widzimy potrzebę intensyfikacji działań również w obszarze daleko idącej profilaktyki. Czynności te realizują na co dzień nie tylko mundurowi, ale także pracownicy innych instytucji, fundacji prowadzących kampanie na rzecz bezpieczeństwa.

Ty też możesz pomóc, więc jeśli masz w rodzinie osobę w wieku senioralnym, to koniecznie zaopiekuj się nią. Poinformuj o metodach działaniach oszustów, aby nie straciła oszczędności swojego życia…

W rozmowie możesz podać przykład sytuacji z powiatu wałbrzyskiego, gdzie do seniora na chwilę przed godziną 14:00, po wykonanym wcześniej telefonie, przyszedł mężczyzna podający się za policjanta. 85-latek przekazał mu pieniądze, które posiadał w mieszkaniu, czyli łącznie kilkanaście tysięcy złotych. Niestety dopiero wtedy zorientował się, że prawdopodobnie padł ofiarą oszustwa. Przestępca w tym momencie zdołał już jednak uciec…

 

APEL

Policjanci zwracają się z apelem o wsparcie osób starszych, przede wszystkim do dzieci oraz wnuków i przypominają przykładowy schemat działania sprawców, gdyż przestępcy dzwoniąc do wybranych seniorów, zmieniają także swoje metody działania. Osoba odbierająca telefon niestety myśli, że ma do czynienia z policjantem albo członkiem rodziny, którego dawno nie widziała.

Podczas próby wyłudzenia pieniędzy np. metodą na policjanta, sprawcy wykorzystują zaufanie społeczne, jakie budzi nasz zawód. Podają wymyślony numer legitymacji służbowej, dane personalne, a podczas kontaktu z poszkodowanym posiadają nawet podrobioną odznakę. Kilkakrotnie dzwonią pod różnymi nazwiskami, w taki sposób, aby wciągnąć ofiarę w swoją grę. Proszą starsze osoby o wykręcenie numeru 112, celem potwierdzenia interwencji, ale w taki sposób by seniorzy wcześniej nie odkładali słuchawki. Twierdzą, że pracują nad sprawą innych złodziei, np. listonoszy, pracowników banków, czy też wodociągów. Ostatecznie informują o przekazaniu pieniędzy w wyznaczonym czasie i miejscu, najlepiej takim, w którym nie będzie monitoringu, lub osobiście przychodzą do pokrzywdzonych. Oszuści od razu znikają z gotówką, a ofiary pozostają bez swoich oszczędności. Zanim pokrzywdzeni zorientują się w całym procederze i powiadomią prawdziwych policjantów przeważnie jest już o kilka godzin za późno.

Sprawcy niejednokrotnie podają się też za członków bliskiej rodziny. Bardzo często zmieniają głos, udając chorego lub płacząc, po to, aby wzbudzić współczucie u osoby, którą chcą okraść.

Pamiętajmy o konieczności informowania, szczególnie osób w wieku senioralnym, aby nie wypłacały gotówki i nie wykonywały przelewów osobom, wobec których mają jakiekolwiek podejrzenia. Po drugiej stronie słuchawki telefonu mogą znajdować się bowiem oszuści. Tylko świadomość, w jaki sposób działają sprawcy, może uchronić osoby starsze przed utratą oszczędności, które na pewno mogą przeznaczyć na inny cel.

Nie zostawiajmy starszych osób samych z tym problem. Rozmawiajmy na tego typu tematy i informujmy ich o podobnych sytuacjach, o których wcześniej słyszeliśmy lub czytaliśmy.

Oszuści są bezwzględni, dlatego tak bardzo ważne jest to, aby przy każdym tego typu podejrzanym telefonie, od razu zgłosić zaistniałą sytuację pod numer alarmowy 112 i zastosować się do poleceń dyżurnego jednostki.

Bezpieczeństwo to przecież Nasza wspólna sprawa.

asp. szt. Łukasz Dutkowiak
Rzecznik Prasowy KWP we Wrocławiu

Źródło: KMP w Wałbrzychu
kom. Marcin Świeży
tel. 604-426-995

 

Powrót na górę strony