Jeleniogórzanka straciła blisko 8 tysięcy złotych, bo myślała, że pomaga córce
Do Komisariatu II Policji w Jeleniej Górze kilka dni temu zgłosiła się jeleniogórzanka, która została oszukana przez osobę, która podszyła się pod jej córkę. Oszust skontaktował się z nią za pośrednictwem komunikatora i poprosił o przelanie gotówki na wskazane konto celem zakupu telefonu komórkowego. Kobieta przelała środki i w ten sposób straciła blisko 8 tysięcy złotych. Dolnośląscy policjanci, walcząc z tego typu przestępczością, po raz kolejny ostrzegają. Pamiętajmy. Zanim zdecydujemy się pomóc innej osobie, przekazując jej swoje środki pieniężne, potwierdźmy, że to właśnie z nią prowadzimy konwersację.
Dolnośląscy policjanci przestrzegają przed tą formą oszustwa internetowego, która jest coraz bardziej popularna. Złodzieje kradną tożsamość osoby, podszywają się pod nią i wykorzystując zaufanie, proszą jej najbliższych i znajomych o podanie hasła „Blik” czy przelanie pieniędzy na zakup towaru. O tym, w jaki sposób działają oszuści, przekonała się jeleniogórzanka, która uwierzyła osobie podszywającej się pod jej córkę i przelała gotówkę w wysokości blisko 8 tysięcy złotych na wskazane konto celem zakupu telefonu komórkowego, który rzekomo się zepsuł.
Bądźmy czujni i nie dajmy się zwieść pozorom. Pamiętajmy! Czytajmy dokładnie komunikaty przychodzące na telefon podczas każdej transakcji oraz wiadomości od znajomych i najbliższych. Taka właśnie forma kontaktu może się okazać zwykłym oszustwem. Możemy stracić swoje oszczędności. Warto więc potwierdzić tego typu konwersację dzwoniąc do osoby, która prosi nas o pieniądze lub chociażby wysłać SMS-a na jej numer telefonu i poczekać na odpowiedź.
Przestępcy wykorzystują nieuwagę osób korzystających z komputerów, telefonów komórkowych oraz innych urządzeń z dostępem do Internetu i włamują się na ich konta, dlatego właśnie dolnośląscy policjanci przypominają o kilku ważnych kwestiach:
- · Pilnujmy swoich haseł dostępowych i pamiętajmy, aby wprowadzone hasła nie były możliwe do odszyfrowania przez osoby nieupoważnione. Dla bezpieczeństwa co kilka miesięcy zmieniajmy je.
- · Pamiętajmy o wylogowywaniu się z aplikacji za każdym razem po zakończeniu ich użytkowania.
- · Nie otwierajmy maili od nieznanych nam nadawców, a co najważniejsze zawartych w nich załączników.
- · Oszuści często podszywają się pod witryny banków lub popularnych portali aukcyjnych i społecznościowych. Pamiętajmy, aby nie wpisywać w przypadku wystąpienia wątpliwości swojego loginu oraz hasła.
- · Informujmy dzieci o szkodliwych konsekwencjach wykorzystywania Internetu.
- · Kontrolujmy strony internetowe, które przeglądają najmłodsi.
- · Zablokujmy te witryny, których według nas dzieci nie powinny przeglądać.
- · Uaktualniajmy system operacyjny i oprogramowanie, którego używamy.
mł.asp. Paweł Noga
Źródło: KMP w Jeleniej Górze
podinsp. Edyta Bagrowska
tel. 604 580 490