Bieżące informacje

Uwaga na oszustów internetowych! Mieszkanka Jeleniej Góry straciła ponad 19 tysięcy złotych

Data publikacji 11.06.2025

Policjanci z komisariatu w Jeleniej Górze prowadzą czynności w sprawie oszustwa internetowego, którego ofiarą padła mieszkanka Jeleniej Góry. Do zdarzenia doszło 5 czerwca 2025 roku, kiedy to kobieta, chcąc sprzedać system nagłośnieniowy o wartości 3500 złotych, zamieściła ogłoszenie na jednym z popularnych portali sprzedażowych.

Kilka minut po wystawieniu ogłoszenia skontaktowała się z nią, za pośrednictwem komunikatora, osoba, która wyraziła zainteresowanie zakupem. Oszust przekonał pokrzywdzoną, że transakcja powinna zostać przeprowadzona bezpośrednio przez portal sprzedażowy, zapewniając tym samym rzekome bezpieczeństwo transakcji. Kobieta, nie podejrzewając niczego, wyraziła zgodę na taką formę płatności.

W krótkim czasie otrzymała na swoją skrzynkę mailową wiadomość z linkiem potwierdzającym płatność. Po kliknięciu w przesłany link została przekierowana na stronę, która do złudzenia przypominała witrynę banku, w którym posiada konto. Pokrzywdzona, przekonana o autentyczności strony, wpisała swoje dane logowania oraz inne wrażliwe informacje.

Następnie, pod pretekstem problemów technicznych, skontaktowała się z nią kobieta podająca się za pracownicę portalu sprzedażowego. Podczas rozmowy pokrzywdzona była nakłaniana do podania kodów autoryzacyjnych SMS, które otrzymywała na telefon. Niestety, jak się później okazało, kody te posłużyły oszustom do przeprowadzania przelewów z jej konta bankowego. W efekcie z rachunku pokrzywdzonej zniknęło ponad 19 tysięcy złotych.

Policja po raz kolejny apeluje o zachowanie szczególnej ostrożności podczas dokonywania transakcji w Internecie. Należy pamiętać, że wszelkie prośby o podawanie loginów, haseł czy kodów SMS, poza oficjalną aplikacją bankową lub platformą sprzedażową, są sygnałem, że możemy mieć do czynienia z oszustwem. Nigdy nie należy otwierać linków pochodzących z niezweryfikowanych źródeł, ani instalować dodatkowych aplikacji umożliwiających rzekome przyspieszenie transakcji.

Oszuści nieustannie modyfikują swoje metody działania, starając się wzbudzić w ofiarach poczucie bezpieczeństwa i zaufania. Wykorzystują znane schematy psychologiczne: presję czasu, problemy techniczne czy profesjonalny ton rozmowy, aby skłonić swoje ofiary do udostępnienia wrażliwych danych.

Pamiętajmy – banki, portale aukcyjne i sprzedażowe nigdy nie proszą o podawanie danych logowania, pełnych numerów kart płatniczych, kodów PIN czy kodów autoryzacyjnych za pośrednictwem SMS-ów, maili czy rozmów telefonicznych.

W przypadku jakichkolwiek wątpliwości należy natychmiast przerwać rozmowę, nie podawać żadnych danych i skontaktować się bezpośrednio ze swoim bankiem oraz powiadomić policję. W przypadku oszustwa bardzo ważną rolę odgrywa czas i szybkość działania.

asp. szt. Monika Kaleta

Źródło: KMP w Jeleniej Górze
podinsp. Edyta Bagrowska
tel. 604 580 490

Powrót na górę strony