Uwaga kolejne oszustwo metodą na BLIK. 79-latek stracił 20 tysięcy złotych
Oszuści wymyślają coraz to nowsze pomysły na wyłudzanie pieniędzy. Policjanci ostrzegają przed wyłudzeniami z wykorzystaniem systemu płatności mobilnych (BLIK). Zanim przekażemy komukolwiek kod BLIK, upewnijmy się, że za prośbą o pomoc finansową nie kryje się próba oszustwa. Mieszkaniec Strzelina udostępnił 20 kodów BLIK w wyniku czego utracił 20 tysięcy złotych. Na domiar złego w wyniku manipulacji przeprowadzonej przez oszusta udał się do banku, gdzie wybrał pozostałe na koncie pieniądze. W tym momencie mężczyzna nabrał wątpliwości, skonsultował się z pracownikiem banku, który utrwalił go w przekonaniu, że to oszustwo.
Do Komendy Powiatowej Policji w Strzelinie zgłosił się senior. Z relacji mężczyzny wynikało, że zadzwoniła do niego kobieta, podając się za pracownika banku. Po chwili gdy ustaliła, że mężczyzna nie posiada rachunku oszczędnościowego w tym banku, którego nazwę podała powiadomiła, że przekieruje połączenia do konsultanta zajmującego się właśnie jego bankiem. W rozmowie z kolejnym konsultantem mężczyzna został powiadomiony, że jego pieniądze są zagrożone i w celu zatrzymania środków polecają przekazanie pieniędzy za pomocą kodów BLIK na specjalnie utworzone przez bank bezpieczne konto.
Mężczyzna w obawie przed utratą pieniędzy podał kobiecie 10 kodów BLIK, a po każdym z nich następowała wypłata środków, każdorazowo kwot po 1000 złotych. W celu uspokojenia rozmówcy, kobieta zapewniała, że pieniądze na pewno zostaną zabezpieczone. Jednak ze względu na późną porę, musi poczekać na zaksięgowanie przelewów.
Na następny dzień nastąpiło kolejne połączenie telefoniczne z mężczyzną jednak tym razem prawdopodobnie ta sama kobieta poinformowała, iż nieznany sprawca w placówce banku usiłuje stworzyć duplikat karty. W celu zabezpieczenia środków z konta kobieta poleciła przekazanie kolejnych kodów BLIK, które również zostaną przekazane na założone uprzednio bezpieczne konto. Niestety i tym razem senior dał się namówić i przekazał kolejne 10 kodów BLIK, a za każdy z nich tracąc kwotę po 1000 złotych.
Jednak na tym oszuści nie poprzestali, nadal utrzymywali mężczyznę w przekonaniu., że jego pieniądze są zagrożone. Z tego powodu w kolejnej już rozmowie telefonicznej kobieta zaleciła seniorowi wybranie w placówce banku wszystkich pieniędzy jakie posiada na swoim koncie. Mężczyzna zmanipulowany udał się do banku i dokonał wypłaty zdeponowanych na koncie oszczędności. Według wcześniejszych wskazówek miał je przekazać korzystając z wpłatomatu na wskazane przez kobietę konto.
Jednak po wybraniu pieniędzy z konta mężczyzna nabrał wątpliwości, wrócił do placówki swego banku, gdzie w rozmowie z pracownikiem został uświadomiony, że całe zdarzenie jest oszustwem.
Bądźmy czujni i miejmy się na baczności zwłaszcza, gdy chodzi o nasze pieniądze i dane wrażliwe. Każdorazowo, gdy jesteśmy proszeni o:
• wykonanie transakcji z naszego rachunku bankowego,
• złożenie telefoniczne wniosków o pożyczkę,
• przekazanie danych służących do logowania na konto bądź gotówki nieznanej nam osobie,
• wpłatę środków finansowych na wskazany przez „konsultanta bankowego” numer rachunku,
• wygenerowanie kodów BLIK na polecenia głosu w słuchawce.
Zastanówmy się, czy nie jest to potencjalne oszustwo!!!
Policjanci apelują o ostrożność. W takich przypadkach należy bezwzględnie rozłączyć się i starać się zweryfikować tożsamość osoby, która do nas dzwoniła albo kontaktowała się z nami w inny sposób, np. poprzez SMS, komunikator internetowy czy pocztę elektroniczną. Warto też osobiście udać się do placówki bankowej i zweryfikować takie powiadomienie.
Nie dajmy się nabrać! Cyberprzestępcy działają szybko i bezwzględnie, wykorzystując każdą okazję.
st. asp. Łukasz Porębski
Źródło: KPP w Strzelinie
asp. szt. Aleksandra Bezrąk
tel. 603 765 940