Bieżące informacje

Oszustwo metodą „na pracownika banku”. Apel Policji o zachowanie szczególnej ostrożności

Data publikacji 19.12.2025

Dolnośląscy policjanci apelują o rozwagę oraz podpowiadają, na co zwrócić uwagę, aby nie dać się oszukać. Wykorzystując zbliżające się święta coraz popularniejsza staje się metoda oszustwa „na pracownika banku”. Sprawcy są w stanie przejąć dostęp do konta bankowego i środków na nim zgromadzonych. Przestępcy nie muszą wykorzystywać specjalistycznego oprogramowania do kradzieży danych lub pieniędzy. Niestety niejednokrotnie w popełnianiu przestępstwa pomaga im pokrzywdzony. Sprawcy, manipulując, nakłaniają ofiary przestępstwa do podjęcia określonego działania.

Jak metoda oszustwa „na pracownika banku” wygląda w praktyce przekonała się mieszkanka powiatu karkonoskiego. Jak wynika z akt sprawy w dniu 12 grudnia 2025 roku na telefon poszkodowanej kobiety zadzwonił nieznany mężczyzna, podający się za pracownika banku. Rozmówca poinformował niczego nieświadomą kobietę, że na jej dane osobowe został zaciągnięty kredyt i zapytał, czy to ona była jego wnioskodawcą. Gdy pokrzywdzona zaprzeczyła, mężczyzna oświadczył, że w takim razie ktoś inny, rzekomo w Rzeszowie, posłużył się jej danymi i aby „uratować środki”, konieczne jest natychmiastowe uruchomienie procedury bezpieczeństwa w banku.

W trakcie kolejnych rozmów oszust szczegółowo opisywał fałszywe procedury mające rzekomo zablokować kredyt. Nakłonił pokrzywdzoną do zainstalowania na swoim telefonie aplikacji, która miała służyć do „ochrony konta”, a w rzeczywistości umożliwiła przestępcom przejęcie kontroli nad urządzeniem. Następnie kobieta, działając pod presją czasu i strachu, sama podawała przez telefon kody BLIK oraz wykonywała przelewy, przekazując pieniądze na wskazane przez oszustów rachunki.

Dopiero po zakończeniu rozmów okazało się, że padła ofiarą przestępstwa, a przekazane środki zostały utracone.

Pamiętaj!

  • konsultanci banków nigdy nie proszą o podanie poufnych danych takich jak np. numery dokumentów, numery kart bankowych, kody do zatwierdzenia transakcji internetowych;
  • konsultanci banków nigdy nie proszą o podanie swoich danych logowania do systemu bankowego; 
  • do swojego konta bankowego loguj się tylko przez samodzielnie wpisany adres strony internetowej banku. Nie korzystaj z przesyłanych przez osoby trzecie linków przekierowujących na utworzone przez oszustów strony bankowe do zbierania danych logowania; 
  • konsultanci banków nigdy nie zachęcają do pobierania żadnych aplikacji do szybkiej obsługi klienta. Jedynymi aplikacjami promowanymi przez bank są te dedykowane do obsługi posiadanych rachunków i kart bankowych.

W razie jakichkolwiek wątpliwości skontaktuj się ze swoim bankiem i upewnij, że osoba dzwoniąca faktycznie jest pracownikiem banku. Jeżeli na twoim koncie lub karcie doszło już do transakcji, które nie były wykonywane przez ciebie, natychmiast powiadom Policję, korzystając z numeru alarmowego 112. Przypominamy, żeby nie paść ofiarą oszustwa, konieczne jest zachowanie czujności.

st. asp. Łukasz Porębski

Źródło: KMP w Jeleniej Górze
podinsp. Edyta Bagrowska
tel. 604 580 490

Powrót na górę strony