Czujni średzianie nie dali się zwieść „fałszywemu funkcjonariuszowi”
W ostatnich dniach dyżurny średzkiej komendy otrzymał kilkanaście telefonów od zaniepokojonych mieszkańców powiatu, z którymi skontaktowali się przestępcy, chcąc wyłudzić od nich pieniądze. Na szczęście czujni seniorzy nie dali się oszukać i uniknęli utraty swoich oszczędności. Jak widać oszuści nie odpuszczają. Dlatego też policjanci przypominają o zasadach bezpieczeństwa, aby nie dać się oszukać „na wnuczka” i „na policjanta”.
W kilku przypadkach osoba dzwoniąca podawała się za funkcjonariusza policji. Próbowała przekonać swoich rozmówców, że prowadzona jest akcję, której celem jest złapanie osób wyłudzających od seniorów pieniądze. Twierdzili, że obserwują przestępców i aby uniknąć utraty oszczędności, należy przekazać pieniądze „policjantowi”, który odbierze gotówkę osobiście i ją „zabezpieczy”.
W innym przypadku oszuści podający się za policjantów próbowali przekonać seniora, że znaleziono duplikat jego dowodu osobistego i że pieniądze zgromadzone na koncie mogą być zagrożone. Kiedy osoba starsza mówiła, że nie posiada konta, wówczas oszuści rozpytywali o środki zgromadzone w domu.
Aby uwiarygodnić swoją legendę fałszywi funkcjonariusze w każdym przypadku prosili swoich rozmówców, aby ci wybrali nr 112 i potwierdzili fakt prowadzonej akcji. Problem polegał jednak na tym, że nie pozwalali się rozłączyć, co skutkowało brakiem nawiązania połączenia z numerem alarmowym, a w słuchawce pojawiał się jedynie głos innej osoby, oczywiście również oszusta.
Na szczęście próby oszukania mieszkańców powiatu średzkiego okazały się nieskutecznie. Seniorzy nie dali się oszukać, a w jednym przypadku w porę zainterweniował młodszy członek rodziny, który przysłuchiwał się rozmowie.
Średzcy policjanci apelują, aby w przypadku odebrania telefonu, którego rozmówca próbuje skłonić nas do przekazania naszych oszczędności, wzmóc swoją czujność i zweryfikować, czy nie jest to przypadkiem telefon od oszusta.
Seniorze pamiętaj:
- policjanci nigdy nie informują o prowadzonych przez siebie działaniach,
- policjanci nigdy nie proszą o przekazanie im swoich oszczędności,
- chcąc potwierdzić, czy rzeczywiście dzwonił do nas prawdziwy policjant, przerwij dotychczasowe połączenie (rozłącz się) i wybierz numer alarmowy 112,
- jeśli rozmówca poda się za krewnego, który chce od nas pilnej pożyczki, skontaktuj się z członkiem rodziny i potwierdź, czy rzeczywiście znalazł się w tarapatach i potrzebuje naszej pomocy.
Przypominamy, że przestępcy nie mają żadnych skrupułów, dlatego tak ważne jest, aby rozmawiać ze starszymi członkami rodzin o potencjalnym zagrożeniu i uczulać ich na możliwe zagrożenia, wskazując jednocześnie właściwy sposób postępowania.
O każdej próbie oszustwa powiadom Policję pod nr alarmowym 112 lub 997.
mł. asp. Aleksandra Pieprzycka
KPP w Środzie Śląskiej