Bieżące informacje

Informacja

Strona znajduje się w archiwum.

Wystawiła telefon na sprzedaż i straciła 2 tys. złotych, bo niestety kliknęła link wysłany przez oszusta!

Data publikacji 01.03.2022

Policjanci z jednostek na ternie Dolnego Śląska, niejednokrotnie przyjmując zawiadomienie o przestępstwie, niemal od razu wiedzą, że sytuacji tej można byłoby uniknąć. Apelujemy w związku z tym ponownie, o daleko idącą ostrożność i bezwzględne nieotwieranie linków w wiadomościach, które otrzymamy od nieznanych nam osób. Nieostrożnością w tym aspekcie wykazała się 29-letnia mieszkanka Lubina, bo skorzystała z przesłanego linku i zalogowała się za jego pomocą, niby na swoje konto bankowe. Wcześniej kobieta wystawiła do sprzedaży telefon, na jednym z popularnych portali ogłoszeniowych. Zalogowanie się wystarczyło, aby oszust „wyczyścił” konto zgłaszającej, która straciła w ten sposób 2 tys. złotych, ale tego typu sytuacji jest więcej. Zobacz, jak możesz ich uniknąć…

Uważajmy na oszustów, którzy pod pretekstem zakupu towaru wystawionego za pośrednictwem platformy sprzedażowej OLX lub innej tego typu, przesyłają linki przekierowujące do fałszywej, łudząco podobnej strony naszych palcówek bankowych. Kiedy zalogujemy się, podając login i hasło, przestępcy szybko to wykorzystują i czyszczą z gotówki konta pokrzywdzonych. Najczęściej później wybierają pieniądze za pomocą aplikacji BLIK z bankomatów. Jedna z mieszkanek Lubina straciła właśnie w ten sposób 2 tysiące złotych.


Na czym polega to przestępstwo?

Oszuści kontaktują się ze sprzedającymi na platformie sprzedażowej za pośrednictwem komunikatora i informują, że są zainteresowani kupnem wystawionych przedmiotów. Podczas korespondencji przestępcy wysyłają do sprzedających link, dzięki któremu będzie możliwe otrzymanie zapłaty za zbyty towar. Klikając ten link, jesteśmy przekierowani na fałszywą stronę banku, bądź też firmy kurierskiej. Sprzedający, logując się wtedy niby na swoje konto, podaje wszystkie swoje dane wrażliwe. Dzięki temu oszuści wypłacają później pieniądze z bankomatów na terenie kraju, najczęściej za pomocą aplikacji BLIK.

Uważajmy!


Przekazywane przez oszustów linki, często przypominają odnośniki do prawdziwych stron, a różnice są prawie niedostrzegalne. Dlatego za każdym razem powinniśmy dokładnie weryfikować strony internetowe, z których korzystamy. Nie powinno się też klikać w linki otrzymane od nieznanych osób. Jednak najgorszym błędem jest przekazywanie danych takich jak login i hasło do bankowości internetowej, czy właśnie informacji zapisanych na karcie płatniczej. Wówczas oszuści bez problemu mogą wejść w posiadanie naszych pieniędzy, których odzyskanie już nie jest takie łatwe.


Apelujemy również o szczególną ostrożność w kontaktach telefonicznych z osobami proponującymi świadczenie usług finansowych. Bezwzględnie należy zweryfikować tożsamość dzwoniącej osoby. Nie należy również ulegać namowom rozmówcy o zainstalowanie na swoim telefonie, tablecie lub komputerze programu czy aplikacji do zdalnej obsługi urządzenia. Przekazując też swoje dane, umożliwiamy dostęp do kont bankowych oraz możliwość wykonywania na nich operacji finansowych.

asp. szt. Łukasz Dutkowiak

Źródło:
KPP Lubin
KPP Wałbrzych

Powrót na górę strony