Bieżące informacje

Informacja

Strona znajduje się w archiwum.

Mieszkaniec Złotoryi stracił blisko 45 tysięcy złotych. Uważajmy na oszustów podszywających się pod pracowników banków lub innych instytucji finansowych

Data publikacji 17.03.2023

Mieszkaniec Złotoryi w wyniku oszustwa stracił blisko 45 tysięcy złotych. Do mężczyzny zadzwonili przestępcy podający się za pracowników banku i nakłonili go do zainstalowania oprogramowania do zdalnego dostępu do telefonu komórkowego. Aby zapobiec podobnym sytuacjom apelujemy o ostrożność i rozsądek we wszelkich kontaktach z osobami nieznajomymi!

Coraz częstym sposobem dokonywania przestępstw jest wykorzystywanie połączenia telefonicznego z potencjalną ofiarą, która w trakcie rozmowy jest przekonywana, że rozmawia z pracownikiem banku lub osobą reprezentującą inną instytucję finansową. Często wykorzystywany jest do tego spoofing telefoniczny, czyli popularne oszustwo polegające na podszywaniu się dzwoniącego pod inne numery, by móc następnie dzwonić z nich do ofiar i udawać inną osobę. Przy wykorzystaniu konkretnych rozwiązań technologicznych dzwoniący może ręcznie wprowadzić numer, który ma się wyświetlić adresatowi połączenia jako numer dzwoniącego.

Do takiego oszustwa doszło ostatnio w Złotoryi. Na telefon komórkowy jednego z mieszkańców zadzwoniła osoba podająca się za pracownika banku. Złotoryjanin usłyszał, że na jego koncie została odnotowana próba podjęcia kredytu. Aby zapobiec tej sytuacji konieczne jest zainstalowanie na telefonie aplikacji umożliwiającej zdalny dostęp do tego urządzenia oraz zmiana loginu i hasła do bankowości elektronicznej. Po wykonaniu tych czynności, złotoryjanin otrzymał informację, że z jego konta są dokonywane przelewy na łączną kwotę niemal 45 tysięcy złotych.

W tej sprawie funkcjonariusze prowadzą dalsze czynności. Jednak już teraz przestrzegamy przed podobnymi sytuacjami. Zachowajmy ostrożność podczas kontaktów telefonicznych z osobami nieznajomymi, także tymi, którzy podają się za pracowników różnych instytucji.

Co zrobić, gdy zadzwoni do nas podejrzana osoba, na przykład podająca się za pracownika banku?

  • Nie udostępniać przez telefon żadnych danych!
  • Nie pobierać na swój telefon żadnych aplikacji na czyjeś polecenie!
  • Nie otwierać żadnych nieznanych linków w otrzymanych wiadomościach!
  • Jeśli nabierzemy podejrzeń co do wiarygodności rozmówcy, najlepiej natychmiast rozłączyć połączenie!

Podobny telefon w ubiegłym roku otrzymał policjant z Lubina. Nagarnie tej rozmowy można odsłuchać w serwisie youtube, na profilu Komendy Powiatowej Policji w Lubinie. Zachęcamy do odsłuchania tej rozmowy, aby w przyszłości nie dać się oszukać.

asp. Aleksandra Pieprzycka

Źródło: KPP w Złotoryi
mł. asp. Dominika Kwakszys
tel. 603 765 923

Opis nagrania: rozmowa1

Pobierz plik (format mp3 - rozmiar 10.06 MB)

Powrót na górę strony