Jak nie dać się oszukać

Oszustwo na zepsuty telefon. Takie wiadomości trafiają do wielu osób – nie daj się nabrać

Data publikacji 26.03.2024

„Napisz do mnie mamo, to mój nowy nr telefonu…” - tak oszuści rozpoczynają korespondencję z przypadkową osobą. Kiedy trafia ona to kobiety, która faktycznie jest mamą, istnieje prawdopodobieństwo, że rozmawia będzie kontynuowana. W dalszej części korespondencji pada prośba o pożyczenie pieniędzy na opłacenie rachunków bądź zakup nowego telefonu i przelanie ich na podany numer bankowy. Niestety wielokrotnie zdarza się, że bez wcześniejszej weryfikacji tych informacji, dochodzi do transakcji i w konsekwencji utraty swoich oszczędności.

Jak należy się zachować w sytuacji, gdy otrzymamy podobną wiadomość?

Zawsze, gdy otrzymujemy takie nieoczekiwane prośby, należy skontaktować się z nadawcą wiadomości za pomocą innego kanału komunikacji. W szczególności jeśli wiadomości te pochodzą z nieznanych nam dotąd numerów, adresów e-mail, kont w mediach społecznościowych lub komunikatorach. Najłatwiej jest taką prośbę zweryfikować po prostu, dzwoniąc do nadawcy, który prosi o przesłanie pieniędzy. Pamiętajmy, że komunikatory oferują także możliwość wykonywania połączeń głosowych lub video.

Przestępcy zazwyczaj wykorzystują presję czasu, aby uniknąć niewygodnych pytań, ponieważ ich wiedza o osobie, pod którą się podszywają, jest bardzo ograniczona. Nie należy jednak tej presji ulegać i warto zapytać nadawcę o wiek lub imię, jeśli nie zdradziliśmy go wcześniej. Nawet takie z pozoru proste pytania mogą okazać się bardzo trudne dla oszusta.

Pamiętajmy: oszuści wykorzystują chęć niesienia pomocy bliskim i podają się za nich. Przestępcy pod pozorem uszkodzenia starego telefonu, podają się za członków rodziny, a następnie proszą o przelanie pieniędzy na zakup nowego urządzenia.

Stosuj zasady bezpieczeństwa:

  1. NIE ODPOWIADAJ na wiadomości od nieznanych numerów
  2. ZWERYFIKUJ informacje podawane w wiadomości, dzwoniąc pod dotychczasowy numer osoby, która miała do Ciebie napisać lub skontaktuj się z nią osobiście
  3. NIE PRZELEWAJ pochopnie pieniędzy
  4. NIE DZIAŁAJ pod wpływem chwili,
  5. POWIADOM Policję o próbie oszustwa osobiście lub pod numerem telefonu 112
Powrót na górę strony