Skargi i wnioski dotyczące działalności Policji

Przyjmowanie i załatwianie skarg i wniosków w Komendzie Wojewódzkiej Policji we Wrocławiu i jednostkach Policji województwa dolnośląskiego

Data publikacji 18.06.2020

UWAGA: W związku z panującym aktualnie zagrożeniem epidemiologicznym uprzejmie informujemy, iż obecnie w KWP we Wrocławiu do odwołania wstrzymana została możliwość przyjęcia ustnej skargi do protokołu lub osobistego spotkania z Komendantem Wojewódzkim Policji we Wrocławiu.
Skargi i wnioski w Komendzie Wojewódzkiej Policji we Wrocławiu można nadal składać:

  1. Telefonicznie (uzyskanie informacji o sposobie złożenia skargi, wniosku):
    • pod numerem 47 87 133 89 - sekretariat Komendanta Wojewódzkiego Policji we Wrocławiu,
    • pod numerem 47 87 134 45 - sekretariat Wydziału Kontroli Komendy Wojewódzkiej Policji we Wrocławiu.
  2. Faxem - numer 47 87 145 81,
  3. Pocztą internetową na adres e-mail: skargi@wr.policja.gov.pl
  4. Zwykłą pocztą na adres:
    Komenda Wojewódzka Policji we Wrocławiu
    ul. Podwale 31-33
    50-950 Wrocław

Prawo do powszechnego składania skarg i wniosków jest prawem zagwarantowanym wszystkim obywatelom przez Konstytucję Rzeczypospolitej Polskiej.

Tryb rozpatrywania skarg i wniosków regulują przepisy Działu VIII Kodeksu postępowania administracyjnego oraz Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002 r. (Dz. U. Nr 5 Poz. 46 z dnia 22.01.2002) w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków.

Skargi i wnioski można składać w interesie publicznym, własnym lub innej osoby za jej zgodą (art. 221 kpa).

Przedmiotem skargi może być w szczególności zaniedbanie lub nienależyte wykonywanie zadań przez właściwe organy albo przez ich pracowników, naruszenie praworządności lub interesów skarżących, a także przewlekłe lub biurokratyczne załatwianie spraw (art. 227 kpa).

O tym, czy pismo jest skargą albo wnioskiem, decyduje treść pisma, a nie jego forma zewnętrzna (art. 222 kpa).

Skargi i wnioski mogą być wnoszone pisemnie, telegraficznie lub za pomocą dalekopisu, telefaksu, poczty elektronicznej, a także ustnie do protokołu. W przypadku, gdy skargi i wnioski nie zawierają imienia i nazwiska (nazwy) oraz adresu wnoszącego pozostawia się bez rozpoznania (§ 5 i § 8. 1 przywołanego powyżej rozporządzenia).

W przypadku skarg zgłaszanych telefonicznie informuje się obywateli o konieczności osobistego zgłoszenia się w jednostce Policji lub przysłania skargi pisemnej, gdyż w przeciwnym przypadku nie zostaną przeprowadzone czynności zmierzające do wyjaśnienia podnoszonych zarzutów.

W województwie dolnośląskim uprawnionymi do przyjmowania skarg są:

  1. Komendant Wojewódzki Policji we Wrocławiu, który przyjmuje interesantów w sprawach skarg i wniosków we wtorki w godzinach od 14.00 do 17.00, po wcześniejszym umówieniu wizyty w sekretariacie Komendanta.
  2. W imieniu Komendanta Wojewódzkiego Policji we Wrocławiu – Naczelnik Wydziału Kontroli Komendy Wojewódzkiej Policji we Wrocławiu lub jego zastępca oraz funkcjonariusze Zespołu Skarg i Wniosków Wydziału Kontroli Komendy Wojewódzkiej Policji we Wrocławiu, którzy przyjmują interesantów w sprawach skarg i wniosków we wtorki w godzinach od 9.00 do 17.00, a w pozostałe dni robocze od 8.00 do 15.00.
  3. Komendanci miejscy / powiatowi Policji województwa dolnośląskiego w zakresie skarg dotyczących działalności podległych im jednostek i komórek organizacyjnych.

Skargi i wnioski w Komendzie Wojewódzkiej Policji we Wrocławiu można złożyć:

  1. Osobiście lub pisemnie pod adresem:
    Komenda Wojewódzka Policji we Wrocławiu
    ul. Podwale 31-33
    50-950 Wrocław
  2. Telefonicznie (uzyskanie informacji o sposobie złożenia skargi, wniosku):
    • pod numerem (+48) 47 87 133 89 - sekretariat Komendanta Wojewódzkiego Policji we Wrocławiu,
    • pod numerem (+48 ) 47 87 134 45 - sekretariat Wydziału Kontroli Komendy Wojewódzkiej Policji we Wrocławiu.
  3.  Faxem – numer (+48) 47 87 148 51,
  4. Pocztą internetową na adres e-mail: skargi@wr.policja.gov.pl

W komendach miejskich / powiatowych Policji województwa dolnośląskiego interesantów przyjmują komendanci miejscy/powiatowi Policji lub ich zastępcy oraz funkcjonariusze tych jednostek odpowiedzialni za realizację zagadnień skargowych w każdy roboczy dzień od godziny 09.00 do 15.00 oraz w wyznaczonym dniu tygodnia. W jednostkach tych procedura złożenia skarg i wniosków jest analogiczna jak w Komendzie Wojewódzkiej Policji we Wrocławiu, a dane adresowe i kontaktowe znajdują się na stronach internetowych poszczególnych jednostek Policji.

Rozmowy z interesantami przeprowadzane są zawsze w klimacie życzliwości i zrozumienia. W uzasadnionych przypadkach natychmiast podejmowane są interwencje oraz działania zmierzające do wyjaśnienia problemów nurtujących obywateli. Taka postawa funkcjonariuszy jest wyrazem otwartości Policji na problemy społeczeństwa.

Skargi załatwiane są w terminie określonym przez kodeks postępowania administracyjnego (art.237 kpa).

Osoba wnosząca skargę jest każdorazowo pisemnie informowana o sposobie załatwienia sprawy. Takie zawiadomienie zawiera oznaczenie organu, od którego pochodzi, wskazanie, w jaki sposób skarga została załatwiona oraz podpis z podaniem imienia, nazwiska i stanowiska służbowego osoby upoważnionej do załatwienia skargi. Zawiadomienie o odmownym załatwieniu skargi będzie zawierać także uzasadnienie faktyczne i prawne.

Skargi na działalność Policji można również składać:

  • bezpośrednio do Rzecznika Praw Obywatelskich na adres:
    Rzecznik Praw Obywatelskich
    Aleja Solidarności 77
    00-090 Warszawa
  • do Pełnomocnika Terenowego we Wrocławiu (dla województw: dolnośląskiego, lubuskiego, opolskiego) na adres:
    Pełnomocnik Terenowy we Wrocławiu
    ul. Wierzbowa 5
    50-056 Wrocław
Powrót na górę strony
Polska Policja