Seniorzy - Rodzina - Policja Dolnośląska

Seniorzy

Data publikacji 21.07.2020

 

INFORMACJE DLA SENIORÓW:

  1. SENIORZE, NIE DAJ SIĘ NABRAĆ! - Jak nie zostać ofiarą oszustwa. 
  2. WOJEWÓDZKI PROJEKT - CYBERBEZPIECZNY SENIOR.
  3. METODY OSZUSTW NA SENIORACH.

 

  1. SENIORZE, NIE DAJ SIĘ NABRAĆ! - Jak nie zostać ofiarą oszustwa. 
  • Przestępstwa "na wnuczka" polegają na tym, że oszuści dzwonią do osoby starszej podając się za syna, wnuczka, wnuczkę, prawnuczkę - zwykle sprawdzają stopnie pokrewieństwa w danej rodzinie. Proszą o pilną pomoc finansową w związku z trudną sytuacją, w której się znajdują - może to być również niezwykła okazja sklepowa lub nagły wypadek samochodowy. Najczęściej proszą o gotówkę, którą odbierze w ich imieniu "zaufany kolega lub koleżanka". Osoby starsze wierząc, że pomagają najbliższym przekazują często wszystkie swoje oszczędności. Kiedy orientują się, że zostali oszukani po przestępcach nie ma już śladu. 
  • Przestępstwa "na policjanta" polegają na tym, że oszuści dzwonią do osoby starszej podając się za policjanta, funkcjonariusza CBŚP, prokuratora czy innego przedstawiciela służb bezpieczeństwa. Dzieje się tak w przypadku, gdy przyszła ofiara nie chce uwierzyć w legendę "na wnucza" lub inną podobą; - ofiara nie chce uwierzyć, że rozmawia z wnuczkiem lub nie chce współpracować rozmowa jest przerywana; - dzwoni wtedy inna osoba, która informuje, że jest policjantem/oficerem ĆBŚ/prokuratorem i prowadzi akcję mającą na celu zatrzymanie oszustów

PONIŻEJ FILM - 4 ZASADY BEZPIECZNEGO DOLNOŚLĄZAKA

 

Film Film 4 zasady Dolnoślązaka

Film w pełnej wersji z napisami dostępny na stronie Internetowej Komendy Wojewódzkiej Policji we Wrocławiu w zakładce "filmy"  https://dolnoslaska.policja.gov.pl/wr1/aktualnosci/filmy/20190,Seniorze-Zastosuj-4-zasady-Dolnoslazaka-SPOT.html

 

Pamiętaj!

  • Przestępcy zanim wykonają telefon do Ciebie bardzo dokładnie sprawdzają Twoją rodzinę, by informacje przez nich przekazane były jak najbardziej wiarygodne. 
  • Bądź ostrożny w kontaktach z osobami, których nie znasz! W razie wątpliwości zawsze poproś o pomoc.
  • Zadzwoń na nr 112 i powiedz, że otrzymałeś/aś taki telefon. Pomożemy Ci zweryfikować przekazaną informację.

Nie rób żadnych przelewów na konto, nie wypłacaj żadnej gotówki, zanim nie przekonasz się kim jest telefoniczny rozmówca telefoniczny.

 

WOJEWÓDZKI PROJEKT - CYBERBEZPIECZNY SENIOR

Głównym kierunkiem działań zawartych w niniejszym Projekcie jest edukacja seniorów w zakresie „Cyberbezpieczeństwa transakcji w sieci”. Jest to jeden z obszarów nauczania, który dotychczas był realizowany w niedostatecznym zakresie. Dziś grupy społeczne seniorów coraz swobodniej korzystają z telefonów komórkowych i komputerów z dostępem do Internetu. Logują się do sieci, obsługują portale społecznościowe czy wykonują przelewy internetowe. Dla seniorów jest to nowa dziedzina z której coraz częściej korzystają zarówno „młodzi seniorzy”, jak i ci dojrzali. Obsługa jednak wiąże się równieżz zagrożeniami. Coraz częściej zdarza się, że w wyniku nieostrożnego „użytkowania sieci” seniorzy padają ofiarami oszustów. Cyberprzestępcy korzystają z coraz bardziej zaawansowanych metod „wykradania” danych osobowych, czy innych poufnych danych.

CEL PROJEKTU:

Zdobycie i przyswojenie przez uczestników projektu wiedzy na temat zagrożeń związanych z przestępczością transakcji bankowych w sieci, bezpiecznych metod płatności bezgotówkowych oraz nabycie wiedzy dotyczącej przestępstw dokonywanych na seniorach na podstawie rzeczywistych zdarzeń. Rola i wpływ Profilaktyki w minimalizacji zdarzeń.

Projekt jest realizowany w ramach Umowy Komendy Wojewódzkiej Policji we Wrocławiu, a Narodowym Bankiem Polskim. Szczegóły dotyczące realizacji Projektu można uzyskać w swojej jednostce Komendzie Miejskiej Policji, Komendzie Powiatowej Policji, Komisariacie Policji woj.dolnośląskiego.

  1. METODY OSZUSTW NA SENIORACH.
  • „zakup nieruchomości”  pilnie potrzebna gotówka na bardzo korzystną transakcję (np. u notariusza);
  •  „nowa praca”  pilnie potrzebna gotówka na rozpoczęcie własnej działalności lub podjęcie pracy;
  •  „na adwokata”  pilnie potrzebna gotówka na adwokata z powodu ciężkiej, nagłej sytuacji;
  • „wypadek” pilnie potrzebne pieniądze na zapłacenie ofierze wypadku, aby uniknąć wezwania Policji, aby uniknąć rozprawy sądowej lub umieszczenia w areszcie;

 

        

 

 

 

Powrót na górę strony